onsdag 23 april 2008

Nu ska jag vara lite jobbig och skriva ett långt inlägg..

Kom precis hem från konferansen "Varumärket Gällivare", måste säga att det var bra upplägg och det blev inte långdraget trots 5 timmar, vilket är ganska lång tid. Var faktiskt ganska intressant och väldigt lärorikt att höra andras syn på vårat samhälle idag..
Kanske ska berätta lite vad det handlade om, i stora drag handlade det om hur Gällivare som samhälle ser ut idag, både för oss som bor här och för utomstående, hur vi kan förändra Gällivare till en bättre plats för alla och hur vi ska komma dit! Deltagarna var allt från 17, dvs min åldersgrupp upp till 50-årsåldern, vilket var ett stort plus eftersom det var många åldersgruppen representerade. Dock kan jag tycka att äldre människor ibland kan vara lite väl trångsynta, helt idiotiskt enligt mig. De har ibland väldigt svårt att lyssnar på unga, trots att det är vi unga som är framtiden för vårt samhälle, och om inte vi är kvar här, om inte vi kan vara med och förändra så finns det ju ingenting att förändra kvar till sist.
Vi fick diskutera i grupper och svara på frågorna:
- Hur ser gällivare ut idag?
- Hur vill vi att det ska se ut om 10 år?
- Hur ska vi nå dit?
Och under diskussionens gång måste jag säga att de vuxna faktiskt mer och mer tog oss yngre på allvar och jag kände mig faktiskt uppskattad och lite smickrad när de bad mig hålla i redovisning, "hallå, jag är ju faktiskt yngst, vad kan jag säga som är intressant för andra" tänkte jag först, men sen insåg jag att om inte jag ställer mig där, om inte alla unga eller alla i över huvud taget ställer sig upp och säger hur de ser det, då kommer vi får ett otroligt, ursäkta uttrycket, mossigt samhälle till slut. Vad kommer då förändras? inga möster skulle ju brytas om inte alla får vara med och säga vad de tycker..Ibland kan jag verkligen tycka att vissa grejer inom politiken och även inom andra grejer kanske borde läggas lite mer åt de unga, så intresset finns kvar och så att inte de som är engagerade och verkligen brinner för det tappar glöden. Vad skulle samhället bli utan ungdomar?

Samtidigt var konferansen i sig och åsikterna hos de lite äldre i stort sett över mina förväntningar, verkligen! Tänk om vuxna kunde lyssna på oss unga, varje dag!

Och om N, den lilla hamstern läser det här, så Nej, jag har inte fått det från internet!
Nu - Duschen.
Sen - Planer med brudarna.

Inga kommentarer: